lördag , 10 december 2016
Nyhetsbild_northbanks_1

Öppet brev till HV71

Öppet brev till HV71:s styrelse och medlemmar

Det är många som undrar vad som händer i vårt älskade Hv71. Andreas Johansson, i folkmun och nedan nämnd ”AJ”, delade i sin roll som tränare upp fansen i två läger. Inte så länge det gick bra under hösten, men när laget sakta men säkert tappade i tabellen och det kom fram mer och mer vilken ledarstil AJ stod för började diskussionerna, främst i sociala medier. De som var på AJ:s sida ansåg att spelarna var bortskämda och att vissa inte kunde ta en petning. De som ansåg att han var tvungen att avlägsnas från klubben lutade sin argumentation mot att han sysslat med ren vuxenmobbing, uppmuntran till utfrysning av vissa spelare, förnedring inför gruppen, röda och gröna ringar, att nyckelspelare inte ber om att få riva sina kontrakt utan anledning. Listan kan göras längre. Motargumentationen från de som ville ha AJ kvar var ifrågasättande till dessa medieuppgifter, ”man ska inte tro allt som står i tidningarna”. De diskussionerna pågår fortfarande.

Det finns dock två saker som över 99 % av fansen varit rörande överens om, den ena är den positiva inställningen till AJ:s matchcoachning där de som är hetast för dagen ska få mer istid mot slutet av matcherna än de som har en sämre dag på jobbet, oavsett vad det står för namn på ryggen. Det är något som har saknats i Hv71, förhoppningen är att efterträdaren vågar ta samma beslut. Den andra enigheten är att HV:s styrelse, bestående av människor som ska vara ”rutinerade styrelseproffs”, har skött det här fruktansvärt klumpigt. Pinsamt illa. Först hävdar man att det inte finns några problem, sen finns det helt plötsligt problem beroende på att den sportsliga ledningen är nya på sina respektive poster och har svårt att kommunicera med varandra, detta efterföljs av ett uttalande att man ska lösa dessa problem genom att inte på något sätt agera. Tre motsägelsefulla meddelanden på kort tid, trovärdighet mycket liten, om ens det.

Det stora självmålet kommer dock på en träff med guldsponsorerna där styrelsen genom Hans-Göran Frick svär sig fria från allt ansvar utan helt sonika skyller allt, exakt allt, på sportcheferna. När detta sedan ifrågasattes tog styrelseledamoten Per Rodert till orda och deklarerade att han suttit i bolagsstyrelser i över 25 år och HV:s styrelse i över tio, så han kan minsann sånt där. Mycket arrogant, och om det alltid är dumt att göra sig osams med sponsorer, särskilt de större, så är det synnerligen idiotiskt i det läge HV71 har stor cirkus internt och i media samt att man börjar få konkurrens om sponsorerna. Några mil i sydostlig riktning finns de regerande svenska mästarna (för att inte göra situationen ännu otrevligare nämner vi dem inte vid namn), och inom fotbollen går J-Södra mycket starkt och närmar sig allsvenskan. HV:s marknadsavdelning har lite att jobba på, och då gör inte Per Rodert deras jobbsituation lättare med sin arrogans och sina översittarfasoner. Säkert har Rodert goda egenskaper och kvalifikationer också, det måste finnas anledning till att han blivit invald en gång i tiden.

Det hela slutar dock inte här, nu börjar istället det intressanta och den stora anledningen till författandet av detta öppna brev. Om fansen delades i två läger angående AJ så hände samma sak hos de som arbetar inom HV. Tränare, kanslipersonal och inte minst styrelseledamöterna. Där har fansen visat upp en mognare sida då man har kunnat skilja på sak och person, även om man är och har varit oense har man inte varit osams. Det är mer än vad man kan säga om flera av dessa ”proffs”, en man som ville behålla AJ har tagit denna för honom förlust så hårt att han har gett sig fan på att hämnas. Vem som åsyftas? Ovan nämnda Per Rodert. Prestigefull, maktfullkomlig och otroligt arrogant, tre egenskaper som inte hör hemma i Hv71. Hans måltavla för sin personliga vendetta är den stora klubbikonen, för många den största av dem alla, Johan Davidsson, och den trogna HV-profilen Johan Hult. Antagligen för att de är stora namn, och för att de är nya på respektive post och därigenom något osäkra. Rodert försöker på flera sätt få J&J att må så dåligt att de ska vantrivas, börja må psykiskt dåligt och säga upp sig, en mycket avancerad form av uppmuntran till utfrysning och vuxenmobbing. Allt för sin egen prestiges skull.

Det finns argument som ”Bara för att man var en gudabenådad spelare (en lojal lagspelare och kultfigur i Hults fall) och den perfekta kaptenen blir man inte automatiskt en bra sportchef”, och det är givetvis sant. Det är upp till bevis för de två sportcheferna Johan och Johan, de har saker de måste bli bättre på, men de måste rimligen få en rejäl chans att göra resultat innan man dömer dem. Det är vanligt sunt förnuft, och att man gör misstag när man är ny på jobbet är inte det minsta konstigt. Det händer alla, likväl som det händer alla att man gör misstag när man är rutinerad på sitt jobb. J&J har dessutom varit öppna med att de gjort sina misstag och försöker dra lärdom av dem. Gott så.

Nu kommer vi till grundvärderingar. Det är en stor skillnad på att begå misstag på jobbet och att vara översittande, arrogant, ja rentav ondsint. I det sistnämnda facket placerar vi Per Rodert. Den mannen verkar ha fått för sig att HV71 är hans lilla leksak, och att han ska ha sin vilja fram till varje pris. Priset för detta betalas, som tidigare sagts, främst av J&J. Detta är naturligtvis, oavsett vem man tycker har haft rätt angående AJ:s vara eller icke vara i klubben, fullständigt oacceptabelt. Vi i NBS har inget som helst förtroende för Rodert. Att pissa på Johan Davidsson kan man inte komma undan med hur som helst, att han dessutom enligt uppgift har mage att hävda att J&J förstör klubbmärket är naturligtvis helt åt helvete. Att Rodert är nominerad av valberedningen till ännu en tvåårsperiod i styrelsen är inget annat än häpnadsväckande, beklagligt och upprörande.

Det kommer inte bli någon arbetsro för den sportsliga ledningen så länge Rodert har något att säga till om, i den bästa av världar inser Rodert att han inte är större än klubben, inser hur kraftigt han gjort (och gör) bort sig och därför drar tillbaka sin kandidatur och ger valberedningen i uppdrag att hitta någon annan. I vilket fall som helst bör alla medlemmar i HV71 ta sig till årsmötet på måndag och där vädra sitt missnöje mot främst Rodert, om någon är likgiltig för detta och har inställningen att ”Det där får HV sköta själva” bör denne fundera på om man kan låta det hända att Johan Hult och Johan Davidsson försöks knäckas mentalt pga. sina engagemang i klubben de och vi fans ändå älskar. Tycker man det är okej bör man fundera en gång till. Vi i NBS kan inte låta det hända och med gott samvete se oss i spegeln, därför är vår uppmaning till Per Rodert att ställa sin plats till förfogande.

Nu kommer säkert funderingar hur vi är så säkra på det här, och det har vi full förståelse för, dock kommer vi inte svika några förtroenden genom att namnge några källor.

Detta öppna brev publiceras på vår hemsida, skickas till Hv71:s ordförande Hans-Göran Frick, Sveriges radio Jönköping, Jönköpingsposten, Jnytt och Jmini för ocensurerad publicering.

North Bank Supporters genom Jens Sehlstedt – ordförande, Michael Borring – vice ordförande, samt en enig styrelse.

Du har väl inte missat

photo_483_20081209

Ingen resa till Örebro

Imorgon (lördag) spelar HV71 borta mot Örebro klockan 18:30 i Behrn Arena. På grund av ...

11051803_10153154926199570_8414106281581481455_o

Stor hockeyfest 10/12

Lördagen den 10/12 kommer Linköping på besök till Kinnarps Arena och vi laddar upp för ...

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fyll i svaret nedan för att kommentera! * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.